e-Gov vs e-Democracy

Πέρασαν αρκετές μέρες από τη συμμετοχή μου στην ημερίδα «e-Gov για τη Διαφάνεια και τη Δημοκρατία» (από ΤΕΕ & ΕΜηΠΕΕ) αλλά μόλις τώρα αποφάσισα τελικά να αναπαράγω εδώ μερικές σκέψεις που μοιράστηκα εκεί -και κάποιες που δεν πρόλαβα – δεδομένου ότι υπήρξε κάποιο ενδιαφέρον. Σκέψεις και σχόλια λοιπόν:

1. «Μια σοφή γριά κουκουβάγια καθόταν σε μια βελανιδιά. Όσο περισσότερα έβλεπε τόσο λιγότερο μιλούσε. Όσο λιγότερο μιλούσε, τόσο περισσότερο άκουγε».
Ερώτημα: Πόσο σοφή είναι η δημόσια διοίκηση λοιπόν, όταν μιλάει πολύ αλλά ούτε βλέπει, ούτε ακούει? 
 

2.  Οι ΤΠΕ (Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών) μπορούν να στηρίξουν μια «Δημοκρατία 24/7» (24 ώρες το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα) και όχι μία «δημοκρατία νεσκαφέ», δηλαδή στιγμιαία, κάθε 4 χρόνια στις εκλογές.  Κι αυτή είναι μία ιστορική ευκαιρία για διαφάνεια και ενδυνάμωση της αντιπροσωπευτικής δημοκρατίας.

Το θέμα είναι ότι οι πολίτες μιλάνε ήδη και δραστηριοποιούνται ερήμην των πολιτικών ή του κράτους που με τη σειρά του νομίζει ότι εξακολουθεί να μπορεί να ελέγχει τη πληροφορία και τη συζήτηση.

[Fact1: Από Έρευνα MRB για social media (2009): Από όσους επισκέπτονται blog, τα 2 πρώτα σε προτίμηση είναι ειδήσεις και πολιτική και τρίτο η μουσική ενώ το 40% των χρηστών σχολιάζουν σε αυτά. Από αυτούς δε, περισσότερο απ΄όλα σχολιάζουν σε πολιτικά/κοινωνικά blogs (14%). Το 42% ανεβάζουν αρχεία, άρα συμβάλλουν στη διάχυση/παραγωγή πληροφορίας.

Fact2: Σχετικά με το ΟΧΙ στα δημοψηφίσματα Γαλλίας και Ολλανδίας για το Ευρω-σύνταγμα, η Viviane Reding (EU Commissioner for Information Society and Media) είχε πει ότι “οι νέοι δεν εμπιστεύονται πλέον την τηλεόραση και βλέπουν το ίντερνετ σαν τη «φωνή του λαού». Έτσι,  το 83% των απόψεων στο Ίντερνετ ήταν υπέρ του OΧΙ συμβάλλοντας καθοριστικά στην καταψήφιση του.”

 Fact 3: Επίσης, μια αναφορά της Κομισιόν που διέρρευσε στον Τύπο έλεγε το ίδιο για το πρόσφατο ΟΧΙ στο δημοψήφισμα της Ιρλανδίας για τη συνθήκη της Λισσαβόνας]

3. Γιατή η e-Δημοκρατία είναι σημαντική: Το πρόβλημα

  • Δημοκρατικό έλλειμμα. Η αδιαφορία του πολίτη για τα κοινά, η αποχή (35% στη Δ. Ευρώπη σύμφωνα με το Συμβούλιο της Ευρώπης), η έλλειψη εμπιστοσύνης στους θεσμούς 
  • Παγκοσμιοποίηση: Υπερεθνικά προβλήματα θέλουν υπερεθνικές λύσεις άρα υπερεθνική συζήτηση (πχ ενέργεια, περιβάλλον, οικονομική κρίση κλπ)
  • Συμμετοχή = Συζήτηση = Επικοινωνία = Θεμέλιο Δημοκρατίας
  • Στόχοι της e-δημοκρατίας: Ενδυνάμωση – Κινητοποίηση – Διαβούλευση – Συμμετοχή

    [Fact: Από Public Issue, έρευνα εμπιστοσύνης στους θεσμούς: Από τους σαράντα οκτώ θεσμούς απ’ όλες τις περιοχές της κοινωνικής ζωής που συνολικά μετρούνται στην έρευνα, τα πολιτικά κόμματα κατατάσσονται στην τελευταία (48η) θέση. Οι κυβερνήσεις καταλαμβάνουν την προτελευταία (47η) θέση -έναντι της 42ης το 2007- και τα υπουργεία την 44η. Η τηλεόραση αποδοκιμάζεται αφού καταλαμβάνει μόλις την 42η θέση, όταν το internet έρχεται ψηλά – 13o, δυο θέσεις πίσω από το ραδιόφωνο.]

4. e-participation vs e-democracy vs e-government

  • e-Government: Αφορά κυρίως την παροχή υπηρεσιών προς τον πολίτη και με αυτή την έννοια είναι μια μονόδρομη επικοινωνία. 
    Είναι «παθητικός εκσυγχρονισμός» υπηρεσιών αλλά και σημαντικός στο σκέλος της ισότιμης πρόσβασης στην πληροφορία. «Ισότιμη» όμως, σημαίνει φιλική στο πολίτη/χρήστη αλλά και διαχειρίσιμη και διαθέσιμη για περαιτέρω επεξεργασία από τους πολίτες. Και αυτό σημαίνει εύληπτη πληροφορία σε απλή γλώσσα αλλά και δεδομένα διαθέσιμα με πρότυπα π.χ. XML.  Δεν αρκεί λοιπόν το απλό «ανέβασμα» πολυσέλιδων δυσνόητων κειμένων, νομοθεσιών και στοιχείων όπως πολλοί πολιτικοί μας πιστεύουν.

[Fact1: UN E-Government Survey 2008. Greece is ranked 44th in 2008, down from 35th in 2005. Also, ranked 98th in the e-participation index, out of 192 countries.

Fact2: Στις ΗΠΑ, η Αμερικανική Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς (SEC) απαιτεί από τις εταιρίες με κεφαλαιοποίηση πάνω από $ 5δις να υποβάλλουν όλα τους τα στοιχεία με βάση το πρότυπο XBRL και να συμμορφωθούν μέχρι τον Ιούνιο 2009. Θα ακολουθήσουν όλες οι εταιρίες του χρηματιστηρίου και τα αμοιβαία κεφάλαια (δες και άρθρο στο WIRED): “Create an army of citizen-regulators: By giving everyone access to every piece of data-and making it easy to crunch-we can crowdsource regulation, creating a self-correcting financial system and unlocking new ways of measuring the market’s health”

Fact3: Ας διαβάσουν κάποιοι το όραμα του Vivek Kundra, του πρωτου Chief Information Officer της Αμερικανικής κυβέρνησης που όρισε ο Obama

Fact4: www.showusthedata.org : Identify the 10 Most Wanted Government Documents, Reports or Data Sets that should be available on the Web

Fact5 (UPD)www.usgovxml.com  Συγκεντρωμένες σε ένα σαιτ, πηγές στοιχείων σε XML και υπηρεσίες της  Αμερικανικής κυβέρνησης για εύκολη χρήση και επανεπεξεργασία από τους πολίτες (developers βέβαια)

  • e-Participation: Ουσιαστική ενδυνάμωση πολίτη με λειτουργίες διαλόγου, διαβούλευσης, συμμετοχής κλπ. 
    Διαβούλευση ΔΕΝ σημαίνει βέβαια μία τυπική διαδικασία ανταλλαγής κειμένων μεταξύ υπουργών, συνδικαλιστών και φορέων χωρίς καμία ουσιαστική πρόσβαση του πολίτη σ’ αυτή. Η Κομισιόν εργάζεται πάνω σε αυτή τη πλατφόρμα με χρηματοδότηση ερευνητικών projects κυρίως (και πολλά προβλήματα βέβαια) αλλά και πολλές μεμονωμένες εθνικές και τοπικές πρωτοβουλίες (παντελώς άγνωστες μεταξύ των περισσότερων πολιτικών μας).
  •  e-Demοcracy: Απλοποιώντας, αφορά την προσέγγιση, τα μοντέλα και τις λειτουργίες του e-participation + Συμμετοχή στη λήψη αποφάσεων + εκλογικό e-voting. 
    Το εξαιρετικό report – μοντέλο του ΟΟΣΑ (2001) εξακολουθεί και σήμερα να έχει αξία ορίζοντας τις κατηγορίες «Πληροφόρηση-Διαβούλευση-Ενεργός Συμμετοχή».

Συμπέρασμα:
H
e-δημοκρατία πρέπει να γίνει η ομπρέλα κάτω από την οποία θα ενταχθεί και η e-Διακυβέρνηση και όχι το αντίθετο όπως σήμερα….Μόνο έτσι θα επιτύχουμε «crowdsourcing policy-making».

5. Πολιτεία vs Ιδιώτες

Μην περιμένουμε από το κράτος. Η ιδιωτική, ατομική πρωτοβουλία και η κοινωνία πολιτών είναι πολλά βήματα μπροστά. Άλλωστε μην ξεχνάμε ότι τα εργαλεία που σήμερα συζητάμε σαν web2.0 είναι αποτέλεσμα κυρίως ιδιωτικής πρωτοβουλίας (ατόμων, εταιριών, ΜΚΟ κλπ).

Το κράτος «θα συρθεί» στην εποχή της διαφάνειας και συμμετοχής θέλει δεν θέλει. Κυρίως όταν οι πολιτικοί φορείς καταλάβουν το διακύβευμα και το πολιτικό κόστος.

 6. Τεχνολογική Ασυμμετρία

  • Από τη μία, η τεχνολογία είναι πιο μπροστά από τη δυνατότητα απορρόφησης και υιοθέτησης από τη πολιτεία, θέτοντας έτσι σε πρώτη προτεραιότητα το organizational management of change.
     
  • Ταυτόχρονα όμως η τεχνολογία είναι ακόμα πίσω σε σχέση με το ιδεατό και τη προσδοκία σε σημαντικά θέματα που άπτονται της e-δημοκρατίας. Απλό Παράδειγμα: Πως μπορείς να αναλύσεις απόψεις 1εκ. πολιτών από 500 λέξεις η κάθε μια (σύνολο μισό δις λέξεων και κυρίως εννοιών πριν καν πάμε σε θέματα multilinguality ).
    Παρ΄όλες τις προσπάθειες, έρευνες και εξελίξεις στο Semantic Web, οι τεχνολογίες αναγνώρισης, κατηγοριοποίησης, ανάλυσης και σύνθεσης εννοιών εντός του κειμένου (ή ακόμα εντός εικόνων, βίντεο κλπ) υπολείπονται ακόμα πολύ σε σχέση με το ιδεατό, πόσο μάλλον με το δημοκρατικά σωστό.

[για downloads σημειώσεων από την ημερίδα, εδώ]

Advertisements

One thought on “e-Gov vs e-Democracy

  1. Pingback: e-Gov vs e-Democracy — ροη σταχυολόγων

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s