Εκλογές ’09 και internet trends

Δημοσκοπήσεις τέλος μέχρι τις εκλογές, αλλά ο νομοθέτης ευτυχώς δεν προέβλεψε το ίντερνετ!
Την περίοδο λοιπόν των προεδρικών εκλογών στις ΗΠΑ, το Τechcrunch δημοσίευσε ένα άρθρο με τίτλο «Can Google Trends Predict the Election?” όπου έγραφε ότι εάν θεωρήσουμε τον συγκριτικό όγκο των αναζητήσεων για τα ονόματα των υποψηφίων στο Google κάποια ένδειξη, ο Obama θα κέρδιζε τις εκλογές (ξέρουμε όλοι τι έγινε μετά).

«Παίζοντας» λίγο λοιπόν με κάποια web-based εργαλεία, να τι βλέπουμε για τις ελληνικές εκλογές.

Κατ’αρχήν, το ενδιαφέρον για τις εκλογές μπορούμε να το δούμε και σε ένα γράφημα από το Trend Search της Nielsen, καταγράφοντας τις αναφορές του όρου «εκλογές» στα blogs. Δεν κρύβει εκπλήξεις, δεδομένου ότι είναι έντονο αμέσως μετά την προκήρυξη στις 2 Σεπτεμβρίου. Η φημολογία περί ανακοίνωσης εκλογών, φαίνεται ότι επιδρά και από την ανοδική τάση λίγες μέρες πριν. Μια μικρή μείωση παρατηρείται τις τελευταίες ημέρες (κόπωση?) και επιβεβαιώνεται και από τα στοιχεία της Google.

trendsearch-ekloges09

Χρησιμοποιώντας λοιπόν το Google Insights for Trends και βάζοντας σαν όρους αναζήτησης τα ονόματα των κομμάτων της Βουλής, η εικόνα είναι ξεκάθαρα υπέρ του ΠΑΣΟΚ, με δεύτερη τη Νέα Δημοκρατία, τρίτο το ΚΚΕ και ισοδύναμα νούμερα για ΣΥΡΙΖΑ και ΛΑΟΣ (οι αναζητήσεις έγιναν με τους όρους “Νεα Δημοκρατία” και ΝΔ μαζί και στον Σύριζα συμπεριλαμβάνεται και ο Συνασπισμός; το ΛΑΟΣ ίσως δεν είναι τόσο ακριβές λόγω της ίδιας της λέξης που είναι γενική).
Ενδιαφέρον στοιχείο, η πτώση των αναζητήσεων – μείωση ενδιαφέροντος ; – τις τελευταίες ημέρες.

google insights-search-ekloges09

Παρόμοια εικόνα και για τις αναζητήσεις με τα ονόματα των πολιτικών αρχηγών των 5 κομμάτων, όπου λόγω του μικρότερου όγκου των αναζητήσεων το γράφημα ισως να μην είναι τόσο αξιόπιστο για τις  λέξεις Τσίπρας, Αλαβάνος (μαζί εδώ σε μία καμπύλη) και Καρατζαφέρης . Μεταξύ Καραμανλή και Παπανδρέου, υπάρχει μία διευρυνόμενη απόσταση σε όφελος του Παπανδρέου ειδικά τις τελευταίες 10 ημέρες (δυναμική νίκης ίσως ?).

google insights-search-people

(Οι αριθμοί στα γραφήματα εξηγούνται εδώ για όσους ενδιαφέρονται).

Ξαναβάζοντας να δουλέψει το BlogPulse της Nielsen, (με τα τρία πρώτα κόμματα μόνο γιατί δεν αφήνει πειρσσότερα πεδία), παρατηρούμε πάλι μία έντονη διαφορά υπέρ του Πασόκ στις αναφορές σε blogs αλλά με μία διαφορά. Την μεγαλύτερη αναφορά του όρου ΚΚΕ σε σχέση με εκείνη της Νέας Δημοκρατίας κάτι που προφανώς μας λέει κάτι για τη σύνθεση του “ενεργού κοινού” στο ιντερνετ (που κατά μία έννοια επιβεβαιώνει και την έρευνα της MRB για τα Social Media όπου αναφέρεται ότι το ενεργό κοινό είναι κεντροαριστερής τοποθέτησης).

trendsearch-ekloges09

Το Trend Tool του IceRocket πάλι καταγράφει τις αναφορές στα blogs και βάζοντας τα ονόματα των κομμάτων, βλέπουμε ένα γενικό προβάδισμα του ΠΑΣΟΚ αλλά με κλείσιμο της ψαλίδας τις τελευταίες μέρες (υποθέτω λόγω του οτι η ΝΔ βρίσκεται σε περίοδο αρνητικού κλίματος γεγονός που δίνει τροφή σε blogs). Τα τρία άλλα κόμματα ακολουθούν ενώ βλέπουμε ένα spike για τον Συριζα στις 6 Σεπτεμβρίου που ίσως να οφείλεται στην υπόθεση της αρχηγίας του κόμματος.

icerocket-ekloges09-2

Χρησιμοποιώντας το IceRocket αυτή τη φορά για τα ονόματα των πολιτικών αρχηγών, η εικόνα είναι διαφορετική με την λέξη Καραμανλής να έχει πολλαπλάσιες αναφορές από των υπολοίπων. Αν είναι αλήθεια, αυτό σημαίνει ότι ίσως είναι ο σάκκος του μποξ αυτή τη στιγμή για τους bloggers!

icerocket-people-elections

…αλλά και πάλι όχι ίσως, μια και το BlogPulse διαφωνεί, φέρνοντας τη λέξη Παπανδρέου πρώτη και σε ανοδική τροχιά κάτι που συνάδει και με τις αναζητήσεις στο Google. Προφανώς οι διαφορές των δύο εργαλείων (IceRocket και BlogPulse) είναι αποτέλεσμα των διαφορετικών crawlers και της μεθοδολογίας που ακολουθούν.

blogpulse-people-09

Βεβαίως, τα αποτελέσματα των αναφορών στα blogs είναι ποιοτικά διαφορετικά από τα αποτελέσματα των αναζητήσεων στο Google.
Το ενδιαφέρον εδώ είναι λιγότερο οι ποσοτικές αναφορές αλλά η ποιοτική ανάλυση (πχ sentiment analysis) που όμως δεν μπορεί να γίνει με δωρεάν web εργαλεία (για την ελληνική γλώσσα τουλάχιστον). Επίσης ενδιαφέρον θα είχε η αντιστοίχιση με τα πραγματικά γεγονότα αλλά και τις αναφορές των παραδοσιακών ειδήσεων (TV κυρίως) ώστε να καταγραφούν οι αλληλεπιδράσεις.

Τα αποτελέσματα αναζήτησης στο Google όμως καταγράφουν μία τελείως άλλη εικόνα γιατί αφορούν το σύνολο του κοινού στο ίντερνετ -και όχι μόνο το ενεργό μέρος όπως οι bloggers- και πως αυτό αυθόρμητα αναζητεί πληροφορίες. Ως γνωστόν, η Google χρησιμοποιεί πειραματικά τα στοιχεία αναζήτησης για να προβλέψει τις επιδημίες γρίππης, το γνωστό Google Flu Trends, που βασίζεται στην υπόθεση ότι συγκεκριμένοι όροι αναζήτησης ίσως αποτελούν early warning για εμφάνιση γρίππης σε διάφορες χώρες.

Όσο η διείσδυση του ιντερνετ στον πληθυσμό θα διευρύνεται και όσο αυτή θα παρουσιάζει χαρακτηριστικά ισοκατανομής, τόσο περισσότερο παρόμοια στοιχεία σε συνδυασμό με σωστούς αλγόριθμους θα αποτελούν ακόμα ένα όπλο στα χέρια των αναλυτών και των επικοινωνιακών συμβούλων των κομμάτων…κι ας μην έχουμε δημοσκοπήσεις (…ας μείνει όμως μεταξύ μας αυτό, γιατί αν το ακούσει ο νομοθέτης προβλέπω απαγόρευση του Google !).

[UPDATE: Φαίνεται ότι σήμερα και το metablogging ανέβασε ένα post για το ίδιο θέμα με τίτλο “Google Trends για τα δύο μεγάλα κόμματα και τους αρχηγούς τους” όπου δίνει χρήσιμες πληροφορίες για την “κυβερνητική” αναμέτρηση κυρίως.]

Add to: Facebook | Digg | Del.icio.us | Stumbleupon | Reddit | Blinklist | Twitter | Technorati | Furl | Newsvine

Advertisements

6 thoughts on “Εκλογές ’09 και internet trends

  1. Σ’ευχαριστώ πολύ Αλέξανδρε. Είναι κρίμα όμως που τόσα εργαλεία υπάρχουν διαθέσιμα, αλλά δεν “παίζουν” στην ελληνική γλώσσα. Αν είμασταν αγγλοσάξωνες, θα είχαμε ολόκληρο οπλοστάσιο. Φταίει και το “βάθος” του ελληνικού ιντερνετ βέβαια. Σιγα-σιγά όμως…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s